۱۳۹۰ خرداد ۴, چهارشنبه

طاهره اولین زن مدافع برابری حقوق زنان و مردان

طاهره در سال ۱۲۲۸ ه. ق در شهر قزوین در یک خانواده روحانی به دنیا آمد. طاهره که شاعری خوش ذوق بود که در میان شاعران زن از شهرت خاصی‌ برخور دار است. ایشان توانست تحصیلات عالی را نزد پدر و مار خود که هر دو مجتهدان نامی‌ بودند بیاموزد. سر انجام با مطالعه آثار سید کاظم رشتی و شیخ احسان احسأیی از پیشوایان  مکتب شیخیه به این مکتب گروید. سید کاظم رشتی لقب قره‌ً العین را به وی داد. طاهره بعد از مرگ سید کاظم رشتی به کربلا رفت و رهبری مکتب شیخیه  را در دست گرفت و در ادامه سر انجام به جنبش باب پیوست. فعالیتهای ایشان در کربلا سر انجام باعث شد برای جلوگیری از خشونت او را به ایران باز گردانند. در بازگشت به ایران به دلیل زیبا رویی ناصر الدین شاه قاجار دلباختهٔ وی میگردد و از طاهره خواستگاری می‌کند ولی‌ با جواب منفی‌ او مواجه میگردد.طاهره اولین زن ایرانی‌ است که در سال ۱۲۵۳ ه.ق  تساوی حقوق زنان و مردان را مطرح می‌کند و عدّه‌ای وی را از پیشگامان در دفاع از حقوق زنان میدانند. به همین سال در تجمع  طرفدرن باب که در بدشت ترتیب داده بودند سخنرانی‌ می‌کند و در همین سخنرانی‌ به اجرای کشف حجاب اقدام می‌کند. به مدت یکسال در قلعه طبرسی زندانی میگردد  و سر انجام در سال ۱۲۵۸ ه.ق بعد از  ترور نافرجام ناصر الدین شاه در حالی‌ که ایشان را در چاهی قرار داده بودند زنده به گورمیکنند.
یک نمونه از شعر طاهره (قره‌ً العین):


گر به تو افتدم نظر چهره به چهره رو به روشرح دهم غم تو را نکته به نکته مو به مو
می رود از فراق تو خون دل از دو دیده امدجله به دجله یم به یم چشمه به چشمه جو به جو

۱۳۹۰ خرداد ۱, یکشنبه

فاجعه آتش سوزی سینما رکس آبادان

سینما رکس آبادان در شب   ۲۸ مرداد سال ۱۳۵۷    در سانس اخر خود که حدود ۴۰۰  نفر در خود جا داده بود در یک حریق عمدی در آتش سوخت. تمام ۴۰۰ نفری که برای تماشای فیلم گوزنها ساخته مسعود کیمیایی که داستانی سیاسی بر علیه حکومت  پهلوی داشت در در آتش سوختند. همین امر دخالت  ساواک در آتش سوزی را قوت بخشید. روح الله خمینی صراحتاً شاه را عامل این فاجعه دانست و آن را شاهکار شاه خواند و آن را کار ساواک برای بدنام کردن انقلابیون  در نزد مردم خواند. سر انجام در سال ۱۳۵۹ فردی به نام حسین تکبعلی زاده خود را معرفی‌ و به جنایت اقرار کرد و بعد از ۱۸ جلسه محاکمه به اعدام محکوم  و تیرباران گردید.
ولی‌ بعد از چندین سال حسین بروجردی تا حدودی پرده از این  جنایت باز می‌کند.
حسین بروجردی در اعترافات خود ماجرا را اینگونه شرح میدهد. در اواخر اردیبهشت سال ۱۳۵۷ حسین بروجردی با یکی‌ از همکارانش ممریت پیدا می‌کند که موادی آتش زا را از تهران به سمت آبادان حمل کنند. در حدود ۶ کیلو گرم از مواد مورد نیاز را تهیه می‌کند.قبل از اینکه از تهران حرکت کنند، از طریق شخصی‌ بنام رحمانی از اعضائ هیئت موتلفه با آخوندی بنام عبدالله ملاقات می‌کند که پاکتی   به آنها میدهد که برسانند به دست حاج آقا موسوی یا حاج آقا جمی. در آبادان در ملاقاتی که با حاج آقا موسوی تبریزی و جمی داشتند مواد آتش زا را تحویل میدهند و در روز بعد به ۳ نفر از جمله حسین تکبعلی زاده نحوه استفاده از مواد آتش زا یاد میدهند که از این مواد در آتش زدن سینما رکس آبادان استفاده میکنند. بعد‌ها موسوی تبریزی حاکم شرح آبادان میشود و حسین تکبعلی زده را محاکمه می‌کند. همچنین سید محمد کیاوش از عاملان  اصلی‌ آتش سوزی پس از انقلاب فرماندار آبادان و مسول رسیدگی به ماجرا آتش سوزی شد و در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی کشته شد. پس از انقلاب عبدالله اول  به ریاست جمهوری ایران رسید و بعد از مرگ روح الله خمینی به عنوان رهبر حکومت اسلامی برگزیده شد و  آن کسی‌ نیست جز سید علی‌ خامنه ای.

۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۸, چهارشنبه

.چرا ممکن است که برادران فتحی سارقان طلافروشی پردیس نباشند

بعد از اعدام ۲ برادر در اصفهان اخیرا ویدئو در اینترنت  پخش گردید که آن را منتسب به این دو برادر در در سرقت طلا فروشی فردیس کرج می‌کند. من با مشاهده این ویدئو و مشاهداتی که وجود دارد اعتقاد دارم این متعلق به این دو نمی‌باشد. در روز شنبه ۱۴ فروردین سرادان رادان در گفتگو با جام جم از دستگیری یک باند مسلح تبهکاری در روز ۲ فروردین سال ۱۳۸۹ خبر میدهد.همچنین وی تاکید کرد که  سرکرده این باند یک مجرم سابقه دار که به همراه برادرش و ۲ تبهکار دیگر دست به این سرقتها میزده است. در حالی‌ که روزنامه آفتاب مدعی است که ۶ نقاب دار به طلافروشی پردیس کرج دستبرد زده‌اند. هم چنین آفتاب مدعی است که بر اساس اعتراف متهمان بعد از  سرقت  از طلافروشی پردیس کرج ۴ فقره سرقت مسلحانه در شهرهای دیگر هم داشته اند که باتوجه  به فاصله زمانی‌ بین سرقت کرج که در ۱۶ اسفند سال ۱۳۸۸ و زمان دستگیری آنها امری غیر ممکن به نظر می‌رسد.
در این ویدئو سرقت از طلا فروشی پردیس را از دقیقه ۶:۱۶ نشان میدهد. در دقیقه ۷:۴۶ صاحب طلا فروشی در باره سارقی که قد و هیکلی بزرگ داشته صحبت می‌کند در حالی‌ که در  دقیقه ۶:۳۰ سعید را را نشان میدهد که در بین ۲ محافظ خود گم شده است. از دقیقه ۷:۰۰ از  ۳ نفر دیگر بازجویی میشه با نامهای مختلف که شخصی‌ که اعتراف به تیراندازی می‌کند از نظر چهره با سعید متفاوت دارای ریشی پر پشت  و  جثه و هیکلی بزرگ می‌باشد. همچینین در دقیقه ۸:۲۰ به بعد اگر بادقت به تصویر نگاه کنید ۳ سارق را در طلافروشی خواهید دید در حالی‌ که  در دقیقه ۹:۰۰ نفر سوم در پیاده رو ایستاده بوده  و سعید و محمد پشتیبانی‌ میکرده است. در حالی‌ که در دقیقه ۷:۰۰ سارقین نامهای دیگری داشتند و ۳ نفر داخل مغازه بودند. همچنین اگر عبدالله فتحی مجرمی سابقه دار بوده است جرمی‌ که او مرتکب شده مدت محکومیت و مکانی که دوران محکو میت خود را گذرانده مشخص کنند.

۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۷, سه‌شنبه

۵۳ نفر

۵۳ نفر گروهی سیاسی با گریشات مارکسیستی و کمونیستی به رهبری تقی‌ ارانی بود  که بعد از قانون منع  عضویت در سازمانهای سوسیالیستی و کمونیستی در سال ۱۳۱۰ خورشیدی به وجود آمد. این گروه با انتشار  مجله دنیا که ظاهراً علمی‌ و غیر سیاسی ولی‌ ترویج دهنده افکار  جهان بینی‌ مادی و مارکسیستی بود فعالیت خود را انجام میداد. ماموران شهربانی  اعضائ گروه  را بعد از مدتی کوتاه بدون  مقاومت از سوئ آنها در سال ۱۳۱۶ دستگیر و بعد از ۸ ماه بازجویی پرونده آنها را به دادگستری میفرستند. محاکمه گروه در حضور وکیلان مدافع و در حضور آزادانه مردم در آبان سال۱۳۱۷ در محل وزارت دارایی کنونی برگزار شد. متهمان در جلسه دادگاه به جرایم و نحوه بازجویی اعتراض و دفاعیات خود را ابراز کردند. از این تعداد ۱۰ نفر به ده  سال زندان،  ۸ نفر به شش تا هشت سال زندان، ۱۷ نفر به پنج سال زندان، ۱۰ نفر به دو تا چهار سال زندان محکوم و ۳ نفر تبرئه ولی‌ از تهران تبعید شدند. حدود یک سال بعد دکتر ارانی به طرز مشکوکی در زندان درگذشت. پس حمله متفقین در شهریور سال ۱۳۲۰ به ایران و پس از کناره‌گیری رضا شاه از سلطنت با توجه به عفو عمومی اعضائ گروه از زندان آزاد و پس از مدت کوتاهی اکثریت گروه حزب توده‌ را پایه گذاری کردند. از اعضائ این گروه می‌توان به: دکتر تقی‌ ارانی، ایرج اسکندری ، بزرگ علوی،انور خامه‌ای و خلیل ملکی اشاره کرد.

۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۶, دوشنبه

عملیات نوژه

عملیات نوژه طرحی نظامی به نام نجات قیام ایران بزرگ (نقاب) بوسیله  چندی از افسران ارتش و تمرکز افسرن نیروی هوایی‌ برای بازگرداندن شاپور بختیار به به قدرت  در سال ۱۳۵۸  برنامه‌ریزی شده بود. برای انجام این عملیات پایگاه شاهرخی در در نزدیکی‌ کبودرهنگ در ۵۰ کیلومتری همدان انتخاب میشود. علت این انتخاب نزدیک بودن به تهران ،بیرون بودن از شهر و آشنایی سران عملیات از جمله تیمسار سعید مهدیون، تیمسار آیات محققی به  امکانات و پرسنل  این پایگاه بود. با انجام عملیاتی پایگاه شاهرخی به وسیله ۱۰۰ نفر از کله سبزیجات تیپ نوهد به تصرف در خواهد آمد و ۱۶ هواپیما که به سلاح‌های سنگین مجهز بود به سمت تهران به حرکت در خواهد آمد. هدف از از این حمله، بمباران جماران، دفتر نخست وزیری، فرودگاه مهرآباد، پادگانهای ولیعصر و امام حسین و تسخیر صدا سیما پادگانهای حرّ، جمشیدیه، قصر بود. در ادامه با اعلام ۳ روز حکومت نظامی با تایید  روحانیون موافق باعث بازگشت بختیار به قدرت میشوند. ۳ روز مانده به عملیات یکی‌ از خلبانان که برای همکاری انتخاب شده بود به نزد آیات الله خامنه‌ای میرود و ایشان را از عملیات آگاه می‌سازد و چند ساعت بعد از آن یکی‌ از درجه دارن تیپ نوهد نیز بخشی از طرح عملیات را در اختیار ‌ستد مشترک می‌گذرد. به این سان عملیات کشف و خنثا میگرددو حکومت اسلامی ۱۲۱ نفر از عوامل این عملیات را در دادگاههای انقلاب به ریاست ریشهری به اعدام محکوم  و تیرباران می‌کند. از جمله می‌توان به تیمسار سعید مهدیون، تیمسار آیات محققی، سرهنگ هادی ایزدی، سعید امیری، داریوش جلالی‌، رحمت الله خلیفه بیگی، منوچهر صادقی، علی‌ فریا و تعداد دیگر نام برد.

۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۴, شنبه

تقی‌ شهرام




محمد تقی‌ شهرام در سال ۱۳۲۶ در تهران به دنیا آمد و از دبیرستان هدف دیپلم خود را گرفت. در سال ۱۳۴۷ در رشته ریاضی‌ در دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد. در سال ۱۳۴۸ به کمک ناصر جوهری به عضویت سازمان مجاهدین خلق در آمد. در سال ۱۳۵۰ قبل از شروع عملیات مسلحانه اکثریت گروه توسط ساواک  شناسایی و دستگیر میشود. در ۲۵ بهمن سال ۱۳۵۰ به همراه ۱۰ مجاهد دیگر محاکمه و به ۱۰ سال زندان محکوم میشود. در اردیبهشت سال ۱۳۵۲ زمانی‌ که در زندان ساری محکومیت خود را می‌گذرانده با جذب زندانبان خود موفق به فرار میشود. بعد از مرگ رضا رضایی از رهبریت مرکزی سازمان، تقی‌ شهرام به وسیله بهرام آرام به  به مرکزیت سازمان آورده میشود و مسول شاخه تئوریک سازمان میگردد. ایشان در سال ۱۳۵۳-۱۳۵۴ به مارکسیست - لنینیسم اعتقاد پیدا می‌کند و آن را با مرکزیت  برای تغییر ایدئولوژی سازمان در میان می‌گذرد.مجید شریف واقعی‌ با آن مخالفت می‌کند ولی‌ اکثریت سازمان که به مارکسیست لنینیسم اعتقاد پیدا  می‌کند باعث تغییر ایدئولوژی سازمان میشود. تقی‌ شهرام چندی پیش از انقلاب به ایران باز میگردد و در سال ۱۳۵۸ توسط جمهوری اسلامی دستگیر میشود. پس از تحمّل یکسال زندان با به رسمیت نشناختن دادگاه  و با حضور پیدا نکردن   در آن غیر از جلسه اول در ۲ مرداد سال ۱۳۵۹ تیرباران میگردد.

۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۴, چهارشنبه

شیر تنگستان، رئیسعلی دلواری



رئیس علی‌ دلواری فرزند رئیس محمد در سال ۱۲۶۰ هجری شمسی‌ در روستا دلوار از شهرستان تنگسیر استان بوشهر چشم به جهان گذاشت.  در سال ۱۲۸۷ هجری شمسی‌ با کمک مشروطه خواهان بوشهر به مدت ۹ ماه کنترل شهر بوشهر را در دست داشت. در آغاز جنگ جهانی‌ اول نیروهای انگلیسی از جنوب،  ایران را  معرض حمله خود قرار دادند و به تدریج بوشهر را  به تصرّف خود در آوردند   و همزمان  قصد پیشروی به ناحیه دلوار را داشتند. رئیس علی‌ دلواری  به همراه دوستانش  این واقعه مطلع میشوند و در مقام دفاع از وطن بر می‌‌آیند. نیروهای انگلیسی‌ در دام دلیران تنگستان  گرفتار می‌‌آیند و شکست سختی را متحمّل میشوند. قیام مردم تنگستان به مدت ۷ سال به منظور  حفاظت از بوشهر، تنگستان  و جلوگیری از نفوذ بیگانگان به خاک وطن ادامه داشت. جنگ میان رئیس علی‌ دلواری و یارانش با قوا انگلیسی‌  به صورت پرکنده  تا سال ۱۲۹۴ خورشیدی ادامه داشته است و سرانجام در شهریور سال ۱۲۹۴ در یک شبیخون به قوا انگلیسی‌ در منطقه تنگک صفر از پشت مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد و رئیسعلی دلواری در سنّ  ۳۴ سالگی در راه وطن کشته میشود.